‘De Gele Trui’
Al jaren draagt de Tour de France op karakteristieke wijze bij aan mijn zomergevoel. In mijn jonge jaren was de stem van Theo Koomen mijn trouwe metgezel evenals de welbekende tune van radio tour de france. Uiteindelijk draait het in de Tour om een bijzondere kleur en wel ‘het Geel’. De Maillot Jaune is ooit in het leven geroepen om meer strijd, competitie en spanning in de wedstrijd te krijgen. En strijd en spanning is er dit jaar zeker. Wat velen minder bekend is, is dat de kleur geel werd gekozen omdat de organiserende krant op geel papier werd gedrukt……
De toenmalige organisator en oprichter van de Tour de France, Henri Desgrange, beoogde daarmee ook om meer omzet voor zijn krant te genereren.
De kleur Geel
Ook in onze huidige samenleving is de kleur geel voor vele organisaties en bedrijven een aanknopingspunt voor continuïteit, rendementsverbetering en ontwikkeling. De kleur Geel staat voor innovatie, inspiratie, creativiteit en ruimte geven met een belangrijke rol voor de aanwezige kennis. Wel met de toevoeging dat de diverse‘ kleureninstrumenten’ die her en der worden gebruikt, op nuances verschillen.
Het gesprek der kleuren
‘We hebben meer geel en oranje nodig’ en ‘jij bent wel erg blauw’. Zomaar twee quotes uit de dagelijkse praktijk. Kleuren maken het makkelijker om met elkaar in gesprek te raken. En geven inzicht hoe mensen (‘dominante kleuren’) op elkaar reageren.
In de sport en zeker in de Tour de France is het heel gebruikelijk dat teams worden geformeerd met het oog op kleuren. De ploegen die graag met de klassementsrenner(s) in het geel op de hoogste trede in Parijs willen staan, zorgen voor een uitgebalanceerde en complementaire ploeg. De teams die strijden voor de ritzeges nemen de avontuurlijke, gedreven, ondernemende, daadkrachtige en besluitvaardige renners mee: de zogenaamde rode en oranje persoonlijkheden.
Uiteindelijk is voor alle teams van toepassing dat ze met zekere frequentie met elkaar in gesprek zijn over de te volgen strategie en tactiek. En dat zij flexibel en lenig moeten zijn om op veranderende omstandigheden in te spelen (wind, regen, bergen, valpartijen etc.).
Kleur bekennen
In de dagelijkse praktijk is het zowel voor wielrenners als directeuren, managers en professionals kleur bekennen. In de huidige realiteit, waar het creëren en toevoegen van waarde centraal staat en waar het consumeren is vervangen door contributie kan niemand zich meer verstoppen. Het ‘schudden’ van de kaarten en het ‘open kaart’ spelen zijn belangrijke stappen in de herontwikkeling van een waardevolle organisatie. In de Tour de France worden de kaarten dagelijks geschud en is de strijd en spel volledig open.
Kleurenpallet
In mijn dagelijkse praktijk wordt ik regelmatig gevraagd om bedrijven en organisaties te begeleiden bij het bepalen van en de keuze voor het juiste kleurenpallet. En om het mengen en mixen van de verschillende kleuren op de juiste wijze te faciliteren. Dit met als doel een kleurige regenboog te creëren met aan het eind de befaamde ‘schatkist’. De ervaring leert dat waarde(n) van de schatkist voor vele mensen en wielrenners uniek van aard is.
Wil jij weten wat het beste bij jou en je situatie past, neem dan contact op! Ik adviseer je graag! (m.voorn@humind.nl)