Opstootje
Deze week was ik getuige van een nieuw fenomeen: een opstootje aan de laadpaal. Twee mannen…. veertigers, strak in het pak en ogenschijnlijk werkzaam als consultant of manager in een corporate omgeving. Ze staan gespannen tegenover elkaar en discussiëren met verheven stem over de duur van het gebruik van de laadpaal. De stelling over wat de één acceptabel vindt, wordt overstemd door de mening van de ander.
Overduidelijk houden zij er beiden een verschillend normbesef op na: De één vind de duur van zijn afspraak leidend, terwijl de ander de duur van het opladen van de accu van de auto de norm vind voor de duur waarop je de laad- en parkeerplaats bezet mag houden.
Normbesef
Deze gebeurtenis fascineert me. Beide mannen geven uiting aan wat ze OKE en NIET OKE vinden, maar LUISTEREN niet naar elkaar. De mannen zijn bezig met hun emotionele bijtelling……, ingegeven door hun eigen set van normen en waarden, en zorgen ervoor dat ze de dialoog verruilen voor het poneren van een mening. Terwijl ik doorloop en een kleine glimlach niet kan onderdrukken, bedenk ik dat de kans dat ze elkaar zullen vinden minimaal is. Tegelijkertijd hebben de heren mijn nieuwsgierigheid getriggerd en ben ik benieuwd wat ze beiden denken te bereiken met deze stellingname.
Behoeften en verlangen
Terug in de Humindstudio zie ik de analogie met wat wij bij onze klanten meemaken. Bij een ingenieursbureau leek het onderling “uiten van meningen” dé manier om met elkaar om te gaan. De medewerkers discussiëren met macht en anciënniteit in het achterhoofd. Er werd een hoop informatie uitgewisseld, maar ze bleken niet met elkaar in gesprek.
In hun teamontwikkeling hebben deze hoog opgeleide professionals bij elkaar de laadpaal gevonden en ontdekt vanuit welke behoefte en met welk verlangen zijzelf werken; met daaropvolgend het her- en erkennen van de behoeften en verlangens van de ander. Daarmee is het veel eenvoudiger om elkaars intenties te ontdekken en elkaars normen en waarden te respecteren. Gekoppeld aan het begrip dat allen aan het zelfde resultaat willen bijdragen, werkt dit bureau nu een stuk prettiger, effectiever en efficiënter samen aan de resultaten voor de klant.
Wil jij van de schandpaal naar de laadpaal? Wil jij ook beter samenwerken met je klant, je collega’s of je leveranciers? Kijk dan op www.humind.nl of maak een afspraak voor een goed gesprek.