Taalkunstenaars, woordenstrooiers en taalgoochelaars zijn het. Storytellers van het eerste uur. Mensen die met humor, absurdisme en positiviteit hun kijk op de wereld geven. En dat trekt mensen: theaters zaten vol, publiek heeft plezier: de impact op de emotie is groot!
Reactie
In de huidige samenleving zie ik dat bij veel organisaties en mensen het hier en nu regeert. De druk vanuit de operatie is dusdanig groot dat mensen in de reactie worden gedwongen. Of zich laten dwingen. Men heeft het gevoel dat men op de bagagedrager van een ander zit. Een klant met veranderende eisen, managers die een andere kijk hebben op samenwerking, collega’s met een ander belang. Kortom tal van redenen die invloed hebben op professioneel werken.
Vanuit eigen ervaring kan ik zeggen dat er ook factoren zijn waarop je wel moet reageren. En die buiten je invloedssfeer liggen. Gezondheidsissues behoeven geen uitleg. Echter daar zullen we wel mee moeten dealen.
Creatie
Hoe kom ik aan het stuur? Hoe neem ik het heft in handen? Hoe verkrijg ik de regie over spel met de klant? Hoe leid ik mijn organisatie en afdeling in de ‘next step’ van de gewenste ontwikkeling? Zomaar een aantal uitdagingen die ik dagelijks terugkrijg van leiders en professionals.
De slag van Reactie naar Creatie is uitermate boeiend. Een cabaretier maakte me enkele jaren geleden duidelijk dat we er ook anders naar kunnen kijken. Het betreft een anagram. Het verschil tussen Reactie en Creatie is namelijk één letter op een andere plek: De ‘C’!
De ‘C’
De letter C staat symbool voor die aspecten die het verschil maken. De C van connectie, van communicatie, van courage, van concentratie, van consistentie. En zeker van commitment. Mijn ervaring is dat ontwikkeling van deze zaken ertoe leidt dat resultaten verbeteren. Resultaten als persoonlijk welzijn, werkplezier, klanttevredenheid, medewerker tevredenheid, productiviteit en zelfs de reductie van stress en verzuim.
Morele moed
Voor de eerste stap is morele moed nodig. Herkenning van het ‘bagagedragersyndroom’ is een. De keuze om er wat aan te doen is een belangrijke tweede stap. Daarmee is de intentie om de belemmerende gewoonten en patronen te doorbreken, aanwezig. Om je intentie te vertalen naar actie is moed gewenst. Hoe creëer je dan de juiste mood om in actie te komen en besluiten te nemen?
Wil jij je morele moed vertalen naar een ontmoeting en werken aan je creërende vermogens? Neem dan contact met ons op.
Humind.
Bel met 020 240 0690 en vraag naar Dorien de Wit, Marjolein Larkens of Martijn Voorn.
#leiderschap #teamcoaching #teamontwikkeling #samenwerken
Team humind