Het verhaal achter De Gele Trui
En strijd en spanning is er dit jaar zeker. Wat voor velen minder bekend is, is dat de kleur geel werd gekozen omdat de organiserende krant op geel papier werd gedrukt. De toenmalige organisator en oprichter van de Tour de France, Henri Desgrange, beoogde daarmee ook om meer omzet voor zijn krant te genereren.
Betekenis Geel
De kleur Geel is voor veel organisaties en bedrijven een aanknopingspunt voor continuïteit, rendementsverbetering en ontwikkeling. Deze kleur staat voor innovatie, inspiratie, creativiteit en ruimte geven met een belangrijke rol voor de aanwezige kennis. En dan wel met de toevoeging dat de diverse kleureninstrumenten nuanceverschillen vertonen.
Kleur bekennen
In de dagelijkse praktijk is het zowel voor wielrenners als directeuren, managers en professionals een must om kleur te bekennen. Ten minste als het creëren en toevoegen van waarde centraal staat. En ook bij organisaties waar het consumeren is vervangen door contributie en verantwoordelijkheid voor de samenleving. Het ‘schudden’ van de kaarten en het ‘open kaart’ spelen zijn belangrijke stappen in de herontwikkeling van een waardevolle organisatie. Want in de Tour de France worden de kaarten dagelijks geschud en is de strijd en spel volledig open. En daar geniet ik van.
De juiste kleurencombinatie
In de sport is het heel gebruikelijk dat teams worden geformeerd met het oog op kleuren. De ploegen die graag met de klassementsrenner(s) in het geel op de hoogste trede in Parijs willen staan, zorgen voor een uitgebalanceerde en complementaire ploeg. De teams die strijden voor de ritzeges nemen de avontuurlijke, daadkrachtige en besluitvaardige renners mee: de zogenaamde rode en oranje persoonlijkheden. Uiteindelijk is voor alle teams van toepassing dat ze met zekere frequentie met elkaar in gesprek zijn over de te volgen strategie en tactiek. En dat zij flexibel en lenig moeten zijn om op veranderende omstandigheden in te spelen zoals wind, regen, valpartijen, corona en recessie.
Kleurige regenboog in organisaties
‘We hebben meer geel en oranje nodig’ en ‘jij bent wel erg blauw’. Zomaar twee quotes uit de dagelijkse praktijk. Want kleuren maken het makkelijker om met elkaar in gesprek te raken. En geven inzicht hoe mensen op elkaar reageren. In mijn dagelijkse praktijk help ik veel organisaties bij het bepalen en faciliteren van de juiste kleurenpalet. Dit met als doel een kleurige regenboog te creëren met aan het eind de befaamde ‘schatkist’. En de ervaring leert dat de waarde(n) van de schatkist voor vele teams, mensen en wielrenners uniek van aard is.
Wil jij je team optimaal laten presteren en de persoonlijkheden op elkaar afstemmen?
Neem dan contact met mij op.
Martijn Voorn
Trainer | Coach | Eigenaar
E-mail: m.voorn@humind.nl
Tel: 06 250 28 454