Een ‘Einstein Mentaliteit’ helpt
Wat dat betreft hebben we veel geleerd en kunnen we nog veel leren van Einstein. Voor het verkrijgen van erkenning en begrip heb je een aantal persoonskenmerken nodig. Een gebreidelde nieuwsgierigheid, het nemen van verantwoordelijkheid, het tonen van initiatief en pragmatisme.
Toen een journalist Einstein ooit vroeg hoe hij zo ongelooflijk geleerd was geworden, antwoord Einstein dat hij dat aan zijn moeder had te danken. Hij vertelde dat zijn moeder, wanneer hij thuiskwam van school, altijd vroeg: ‘En Albert, heb je nog een goede vraag gesteld?’ Einstein voegde aan dit verhaal vaak toe: ‘ik ben niet zo geleerd, ik ben vooral nieuwsgierig!’ En dat laatste zouden we in onze huidige tijd meer mogen stimuleren.
Genoeg meningen zonder dialoog
Met een nieuwsgierige en verwonderende blik volg ik deze tijd de berichtgeving in de media. Als coach en adviseur ben ik actief betrokken bij menig directie-, management- en projectoverleg. Meer en meer constateer ik dat zowel politici, burgers, managers en professionals debatteren om een punt te maken. Het poneren van eigen meningen en stellingen en het actief belichten van de zogenaamde ‘kijk op de zaak’ is een veelvuldig voorkomend patroon. Maar het brengt niemand verder.
“Daar waar mensen het vermogen hebben en leren met elkaar in dialoog te treden, ontstaat er het juiste wederzijdse begrip en een gezonde basis om werkelijk te presteren en resultaat te bereiken. Respect, nieuwsgierigheid, interesse en de absolute wil je te verdiepen in een ander zijn daarbij essentiële voorwaarden.” Martijn Voorn
Het fijne geluid van een vallend kwartje
Recent was ik actief met een groep projectmanagers. Een deel van de groep zat vast in haar mening, standpunt en dogma’s. Ze vertelde over de positie aan tafel (tegenover de gesprekspartners). De non verbale houding en gezichtsuitdrukking gaven blijk van frustratie, machteloosheid en defensief gedrag. De letterlijke zinsnede was zelfs dat ‘we tegen elkaar aan gingen praten’.
Mooi! Want van dit soort uitdagingen gaat mijn hart sneller kloppen. In mijn aanpak heb ik de groep mee kunnen krijgen zowel in de mindset als in de communicatie. Voor mij was echter het meest essentiële de passie, het plezier en de glimlach die bij de projectmanagers ontstond. En daarmee een volledige andere uitstraling en werkbeleving! Want klanten zijn blij en tevreden op die momenten waarop de kwartjes vallen. Zowel letterlijk als figuurlijk. Het resultaat is dat de klanttevredenheid is toegenomen, de organisatie haar faalkosten heeft kunnen reduceren en dat KPI’s eenvoudiger werden behaald.
Dit gun ik nog zoveel organisaties en het is zoveel leuker dan een oneindige Lagerhuisdiscussie!
Wil jij weten welke aanpak het beste bij jou situatie past en hoe jij het beste kunt samenwerken? Neem dan contact met mij op.
Martijn Voorn
m.voorn@humind.nl
Tel: 06- 250 28 454
Ontdek nieuwe mogelijkheden om jezelf en anderen in beweging te krijgen en je doelen te bereiken.
Schrijf je in voor Impact en Invloed.
Start op 2 september.