Het ideaal is dat iedere sollicitant, ondanks een afwijzing, een goed en positief gevoel aan je bedrijf overhoudt. Ook, of misschien wel juist, de mensen die niet uitgenodigd zijn om op gesprek te komen. Als organisatie heb je de taak om er voor te zorgen dat iedere sollicitant met plezier aan dit proces terug denkt. Waarom?
Stel je voor:
Je hebt een leidinggevende positie bij een groot bouwbedrijf. Er staat een mooie vacature klaar voor een senior managementpositie en er reageren 30 mensen. Je HR-afdeling heeft wat werkachterstand en voelt de druk om te presteren. Uit meer dan 30 sollicitanten kunnen maar drie mensen voordragen worden. Er worden dus 27 mensen afgewezen, zonder dat er überhaupt een gesprek is geweest. De standaard e-mail staat al klaar, helaas wel op vrijdagmiddag en net na 18:00 uur. Je kunt je voorstellen hoe dat aankomt.
Ken ik jou niet ergens van?
Een afgewezen sollicitant zit natuurlijk niet stil. Er is een grote kans dat hij of zij op een mooie positie terecht komt bij een ander bedrijf. Wellicht in dezelfde sector als jouw organisatie of bij een toekomstige businesspartner. Dan sta je natuurlijk al 1-0 achter op andere bedrijven. Een gemiste kans.
De juiste intentie
Nu zou dat niet de voornaamste reden moeten zijn om netjes met je sollicitanten om te gaan. Je moet het als bedrijf ook wel echt willen en belangrijk vinden om een goede indruk achter te laten. Als het niet oprecht is prikken de mensen er zo doorheen. Het zou een doel kunnen zijn om elk contact dat je met iemand hebt, fijn te laten verlopen. “Alles voor een glimlach,” is hier een voorbeeld van. Dan is elk contact dat je met iemand hebt een kans om aan je bedrijfsimago te werken.
Voorbeelden van belangrijke, soms vergeten, klantcontacten :
Recruitment check
Bekijk samen met je recruitment team de stappen die gebruikelijk zijn tijdens een sollicitatie procedure.
Wat valt je op? Hoe is de ’tone of voice’ en past deze bij het imago van je bedrijf? Waar is ruimte voor verbetering?
Proef je eigen beleving als een kok die haar eigen soep test. En schroom niet om je netwerk in te zetten voor een frisse en kritische noot in dit proces.
Wij helpen graag!
Humind