Al pratende toverde Erik een glimlach op zijn gezicht en gebeurde er bij mij precies hetzelfde. Zijn Vitamine V verhaal is een bron van inspiratie en konden we tevens vertalen en uitbreiden in zijn bedrijf!
Toenemend zitvlees
Erik is een sportieve directeur die met grote regelmaat de racefiets pakt om de nodige kilometers weg te trappen. Zelf zorgt hij dat hij voldoende tijd maakt om te bewegen. Maar in deze tijd hoort hij veelvuldig van zijn collega’s dat men veel tijd doorbrengt in de verschillende onlinesessies en telefoongesprekken. Ook geven collega’s aan dat het zitvlees aan het toenemen is.
Daar heeft Erik meteen ideeën bij. Hij heeft dan ook gevraagd of iedere collega dagelijks een foto of filmpje wil maken van iets wat tijdens het ‘buiten zijn’ opvalt. Deze foto delen ze in een gezamenlijke Whatsapp groep. Hij daagt hiermee zijn collega’s uit om de benen te gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn: stappen zetten!
Openheid en vertrouwen delen
Na de eerste maatregelen vanuit de overheid had Erik een scherpe analyse gemaakt van zijn bedrijf. Voorlopig zou al het werk doorlopen en hij had een financiële buffer. In de weken erna kreeg Erik het gevoel dat meerdere collega’s vraagtekens, zorgen en twijfels hadden. Zijn gevoel werd in een online MT vergadering bevestigd. Dus nam Erik het besluit een vlog op te nemen. Als eerste was zijn doel om openheid van zaken te geven en het perspectief naar de toekomst te schetsen.
Met hulp van zijn puberende kinderen en TikTok ontstond er een leuk filmpje. En ik moet toegeven, de energie en duidelijkheid spatte er van af. De reacties van zijn collega’s verraste Erik nog het meeste. Want de mensen waren er blij mee. Het leidde tot rust en kalmte en mensen haalde er energie uit om met plezier aan het werk te zijn! Missie geslaagd!
Wat zegt je vrouw daarvan?
Na het succes van zijn eerste vlog ontstonden er meer ideeën. Erik wilde graag gevoel krijgen hoe ‘het thuisfront’ de huidige tijd ervaart en op welke wijze hij het vertrouwen kan bevorderen bij zijn ‘vrienden’. Daarom organiseerde hij een digitale bijeenkomst voor zijn MT leden en hun partners. Ook gebruikt hij deze bijeenkomst om met mensen met een ‘frisse kijk’ naar zijn bedrijf en de toekomst te kijken. Er begon een plan voor de nieuwe realiteit te ontstaan. Een ultieme vorm van samenwerken met een veelbelovend resultaat! Heel mooi was dat hij mij voor deze sessie ook had uitgenodigd!
Heb je een vuurtje voor me?
Kortom, Erik is een ondernemer die in staat is letterlijk (bbq) en figuurlijk het vuurtje aan te steken. En wel met als doel energie te creëren en de vonken over te laten slaan. Hij heeft een belangrijk deel van nature en met het finetunen ondersteun ik hem graag.
Tegenwoordig gebruik ik de VVV van Monnickendam (Erik’s woonplaats) als belangrijke gids voor directeuren:
Wil jij werken aan je eigen vitaliteit en die van je organisatie? Neem dan contact met ons op!
Humind 06 250 28 454 en ook via info@humind.nl