“Alleen als je durft te veranderen, kun je onderscheidend worden.”
Ontmoet Tjark. De directeur van Strukton Rail is een echte man van openbaar vervoer. En als ex-toproeier geniet hij van een winning team om zich heen. Maar met welke riemen moet je als leidinggevende kunnen roeien? En heb je dan vanzelf een neuslengte voorsprong? Het DNA van Tjark onder de loep!
Je krijgt vast veel vragen over topsport. Helpt een sportachtergrond jou nog steeds om focus te kunnen houden? De drive om te presteren met roeien is al een tijd geleden.
“Je moet nog steeds scherp blijven om beter te kunnen worden. En wil je dat realiseren, dan moet je basishouding positief zijn. Er zijn veel overeenkomsten tussen de sportwereld en het bedrijfsleven. Bijvoorbeeld de discussie over coaching en training. Verbeteren is zeker belangrijk, maar mijn sportverleden heeft mij geleerd dat het vooral gaat om de voorbereiding!”
Wat is dan precies het verschil tussen de voorbereiding in de sport en in het bedrijfsleven?
“Als sporter heb je een trainingsschema en een doel. En je hebt altijd een coach! Maar als je gaat werken, wie is dan jouw coach? Daar hebben we het nooit over. Je krijgt een leidinggevende. En dat is een heel merkwaardig woord. Want wat doet deze leidinggevende voor jou? Geeft hij jou leiding? Geeft hij jou richting? Coacht hij jou? Of voert hij alleen de gesprekken die hij moet houden. In mijn optiek ben je als leidinggevende een coach en moet je in contact zijn met de mensen om je heen. Succesvolle bedrijven hebben heel veel aandacht voor hun omgeving. Wat gebeurt er, wie zit er om mij heen en hoe kan ik ze inspireren? En hoe train ik ze om beter te worden?”
Daar is inzet voor nodig. Mensen train je niet alleen door een dieet vol bedrijfsdoelstellingen voor te schrijven. Wat vind jij belangrijk?
“De kwaliteit van je mensen inzetten om het samen beter te doen. Dat vind ik belangrijk. En dan van bovenaf beginnen met inspireren, daar word je een heel krachtig bedrijf van. Het aantal mensen doet er dan niet toe. Mensen willen leren van elkaar en je moet samen vooruit. Daarom is het goed om vooral buiten je bestaande werkomgeving te trainen. Bijvoorbeeld even een andere setting opzoeken door met je mensen te trainen bij Humind. Trainen is leuk en inspirerend. Je telkens weer afvragen: “Hoe kan ik het béter doen?” Het is belangrijk dat je als werkgever je mensen blijft stimuleren om beter te worden. Maar ook door ze spiegels en tools aan te blijven bieden. Hoe meer mensen je meekrijgt, hoe meer het vliegwiel gaat draaien. Dat is nou juist het mooie! Het proces van vooruitgang gaat altijd in golven. En dat gaat niet vanzelf!”
Dat zou wel heel fijn zijn. Wat moet je naast training nog meer aanbieden als directeur?
“Ik wil een bepaalde gedrevenheid overbrengen. En een duidelijke richting. Voor Strukton Rail ligt de focus bijvoorbeeld op het veilig willen werken. Dat kader staat voor wie we zijn en wat we belangrijk vinden. Hoe kunnen we als bedrijf veiligheidsbewust zijn. Safety rules zijn niet alleen iets statisch. Het gaat ook over verwachtingen. Wat verwacht je als bedrijf en collega’s van elkaar als het op gewenst gedrag aankomt. En hoe vaak spreekt het management of de leidinggevende de jongens die buiten aan het werk zijn hierop aan? Kijk, je kan geen tweeduizend man meebewegen door eens te zeggen: “Joh, we moeten een beetje anders naar veiligheid gaan kijken.” Wat vroeger goed was, is nu niet voldoende meer. Het is apart om te zien hoe weinig instructie mensen in het bedrijfsleven voor hun taken krijgen. Bereid je mensen voor op de klus die geklaard moet worden. Het is zo belangrijk! Als je overweldigd wordt door de omstandigheden, dan ben je al weggespeeld. Het gaat juist om die voorsprong.”
Maar hoe bereik je tweeduizend mensen en creëer je die benodigde beleving? Dat gaat niet met een memo naast het koffieapparaat.
“Inspireren werkt altijd beter dan zonder uitleg je norm opleggen. Want mijn norm is niet de norm van iemand anders. Als directeur realiseer je in feite niets. Je bent er om de goede energie en de juiste richting te creëren. Je bent er ook om het management zichtbaar te maken en naar buiten te gaan. En door in contact te blijven. Spreek elkaar aan, ervaar de steun van het management en wees respectvol. Het bedrijf is namelijk van ons allemaal. De sport streeft een bepaald perfectieniveau na. In het bedrijfsleven gaat dat niet, omdat niet iedereen hetzelfde ambitieniveau heeft. Dat hoeft ook niet. Je kunt ook samen langzaam kijken hoe we de lat steeds iets hoger kunnen leggen. En dan heb je altijd kartrekkers, mensen die meebewegen en mensen die een beetje aan de kar blijven hangen. De kunst is om die laatsten juist mee te krijgen.”
Je probeert ze mee te krijgen. Dus je geeft geen gas om ze juist kwijt te raken?
“Het risico van teveel gas geven, is dat er misschien teveel mensen afvallen. Of je raakt de hele kar kwijt. Dat gebeurt ook gewoon. Het gaat om het spel hoe we kunnen verbeteren en snelheid erop kunnen zetten. Lang leven verandering. Dat is leuk en geeft een frisse blik op de wereld. Balans is hier wel heel belangrijk bij. Als de balans thuis of op het werk er niet is, dan loopt het mis. Mensen steken heel veel tijd in bedrijven, maar laat het dan ook goede tijd zijn. Handel niet uit gewoonte, ga niet vier uur in de auto zitten en blijf niet zitten in je kantoor met de deur dicht. Kijk vooral naar hoe je samen dingen anders op kunt lossen.”
Er zit bij jou heel veel beleving, drive en betrokkenheid. Is dat de energie van Tjark?
“Je kunt natuurlijk tegen je mensen zeggen: “Daar ligt de lat en zoek het verder maar uit”. Maar dat levert geen resultaat op. Het spel om voorop te willen lopen is wat mij dagelijks drijft. Stilstaan past niet bij de huidige tijd en ook niet bij mij. Ik wil blijven veranderen en bewegen. Dat zit natuurlijk ook een beetje in je. Nieuwsgierig zijn en je nek uit willen steken. Krijg je soms een klap op je kop, ach, daar word je hard van. Het is niet erg als je een keer iets verliest. Kijk hoe je het de volgende keer anders kan doen. Als de totale beweging maar omhoog gaat. Wij krijgen elk kwartaal de prestatiemeting van onze opdrachtgever. En als wij dan als bedrijf de beste score halen, dan vind ik dat mooi! Waarom? Die score is de som van wat wij samen op alle projecten realiseren. Daar steek je al je energie in. Dat geeft mij een kick. Alleen als je durft te veranderen kun je onderscheidend worden.”