“Als ik terugkijk op ons gesprek moet mijn gedrag af en toe irritant voor je zijn…..”
We waren net goed gestart na de eerste oefening in de workshop Teamontwikkeling. Een van de deelnemers, de managing consultant van een dienstverlener, kwam tot de bovenstaande conclusie……
We hebben een groep van doorgewinterde consultants op bezoek. Specialisten op hun vak, die op zoek zijn naar de ontwikkeling van hun team en hun persoonlijk leiderschap. Vier van hen werken al jaren met elkaar samen. De aantrekkende economie en toenemend aantal opdrachten heeft groei mogelijk gemaakt. Samen met de vier nieuwe collega’s willen ze werken aan beter begrip voor elkaar; waardering en erkenning van elkaars kwaliteiten. En uiteindelijk natuurlijk effectiever samenwerken bij en met de klant.
Èchte relaties
De openingszin hierboven tekent de sfeer van de start van de training: de oorspronkelijke collega’s denken elkaar dóór en dóór te kennen. Maar beter inzicht in elkaars waarden, normen, voorkeuren en afkeuren leidt tot de opmerking: “Als ik terugkijk op ons gesprek moet mijn gedrag af en toe irritant voor je zijn…..” Dat is een ontluisterende conclusie voor mensen die al jaren nauw samenwerken.
Even later onderzoeken we wat deze zin zou betekenen, als hij bij een nieuwe relatie zou zijn uitgesproken. Op het moment dat je eigenlijk snel en effectief een relatie wilt opbouwen… als we nog werken aan het fundament van een psychologisch contract…..
De openingszin biedt een prima basis van kwetsbaarheid en vertrouwen voor deze groep om te werken aan effectievere communicatie met elkaar en bij de klant; En daarmee de regie op het adviestraject versterken. Ook nu weer zien wij dat onze deelnemers onbewust redeneren en communiceren vanuit hun eigen waarheid, patronen en voorkeuren. Dat leidt er soms toe dat ze onbewust in elkaars allergie zitten. In onze workshop krijgen ze het besef en gaan ze denken, handelen en communiceren vanuit “jij”, “wij” en “het” eindresultaat van de samenwerking, in plaats van “ik”.
Partnership vanuit verbinding
De kans om prachtige resultaten met jouw klant te realiseren wordt groter, door je als adviseur oprecht met hem, zijn verlangens en voorkeuren te verbinden. Door te onderzoeken wat ècht raak gaat schieten in déze situatie bij déze persoon.
Stel jij jezelf wel eens de volgende vragen: Hoe kom ik snel in verbinding met mijn gesprekspartner; hoe vergroot ik mijn impact op de besluitvorming van mijn opdrachtgever; welke rollen heb ik in het proces en kan ik daarin schakelen?