In een eerdere blog hebben we het gehad over de waarom-vraag. Een vraag die vaak achterwege blijft omdat mensen de natuurlijke neiging hebben om maar door te gaan op de ingeslagen weg. Ik zei toen dat ‘walk-the-talk’ essentieel is om succesvol te zijn. In een tijd dat echtheid en authenticiteit cruciale eigenschappen zijn is het van groter belang daar bewust mee om te gaan.
Voorbeeldgedrag
Omdat de samenleving in hoog tempo verandert zijn geloofwaardigheid en vertrouwen essentiële waarden geworden. Dat geldt met name voor leidinggevenden. Zij moeten het goede voorbeeld geven, congruent zijn in woord en daad. En vooral in gedrag. Juist in deze tijd is dat van cruciaal belang.
Natuurlijk moet vertrouwen groeien, dat kun je niet afdwingen. Gedrag is daarbij een kernelement: je moet zaken voorleven en doorleven. Wat bedoel ik hiermee? Veel intenties en kernwaarden als ‘de klant centraal’ zijn makkelijk op papier gezet, gedrag en mindset zijn echter in de praktijk doorslaggevend.
Leiderschap
Zo kom ik vanzelf uit bij de term waar het management veelvuldig over spreekt: ‘inspirerend leiderschap’. Veel werknemers spelen op kantoor een rol, ze passen zich aan de bedrijfscultuur en heersende etiquette. Het (voorbeeld)gedrag van de directeur speelt daarbij een belangrijke rol. Hij/zij moet de mensen inspireren en stimuleren.
Veel bedrijven zijn, gedwongen door de verslechterde markt, bezig hun DNA opnieuw vorm te geven. Hoe? Met het opstellen van nieuwe kernwaarden red je het niet. Dat zijn woorden, het gaat om daden, om gedrag. Leiders moeten hierbij het voorbeeld geven.
Maar niet alleen directeuren moeten veranderen. Je moet natuurlijk ook jezelf blijven ontwikkelen en actualiseren. Ik werk tijdens mijn trainingen onder meer met twee begrippen: zelfreflectie en zelfactualisatie. Deze thema’s komen in veel programma’s en coachsessies van Humind terug.
Geen woorden
Bedrijven hebben klantgerichtheid steeds hoger in het vaandel staan. Medewerkers begrijpen dit, maar het zit vaak nog niet in hun hart en buik. Ze moeten het gaan doorleven: niet alleen in woorden belijden, maar ook in daden. Het gaat om gedrag, niet om intenties.
Je congruent gedragen is niet alleen belangrijk voor verbinding, vertrouwen, samenwerking en sfeer, maar ook voor je omzet. Gedrag dat aansluit bij iemands karakter verhoogt de authenticiteit. En daarmee de gunfactor. Een klant zal eerder geneigd zijn een opdracht te gunnen aan iemand die open, eerlijk en authentiek overkomt.
Verwendicapt Nederland
Jarenlang groeiden de bomen tot in de hemel. Veel, zo niet alles kon in de BV Nederland. Werknemers werden en raakten verwend. Ze deden hun ding op het werk, zonder dat het consequenties voor ze had. Door de realiteit van nu is daar een kentering in gekomen. Werknemers worden nu scherper aangesproken op uitvoering en gedrag. Ik zie dat in veel sectoren waarin in dagelijks actief ben. De druk om te presteren is groter, er wordt meer naar je toegevoegde waarde en contributie gekeken.
Achterbankgeneratie
Er is een specifieke groep die de meeste moeite heeft met de nieuwe omstandigheden: de generatie die na 1985 is geboren, ik noem het de ‘achterbankgeneratie’. Als kind werden ze overal mee naartoe genomen door hun ouders, vier keer per jaar op vakantie, niets was te gek.
Deze groep heeft grote moeite zich aan te passen aan de nieuwe situatie en om werkelijk bij te dragen aan resultaten. Daarbij komt dat de veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. Een van de belangrijkste eigenschappen naast congruent gedrag is flexibel zijn.
Zorg dat je je snel aanpast aan de nieuwe omstandigheden, dan heb je de meeste kans op succes! En daar waar je ondersteuning nodig hebt, voel je vrij om contact op te nemen.